Ik had het van de week met een klant over haar prijzen.

Deze klant zit veel te laag met haar prijzen. 

We lachten erom en ze gaat nu haar prijzen verhogen per 1 januari. 

Of dat het alleen in januari kan? Nee, het kan natuurlijk altijd. Wanneer jij maar wil. 

 

Heb je geen ruimte meer in jouw agenda of zeggen klanten te snel ja, dan is het sowieso tijd om jouw prijzen te verhogen.

Heb je een schriftelijke overeenkomst met een prijsafspraak dan kun je die prijs natuurlijk niet in 1 x verhogen. Bij nieuwe klanten kan dat prima. 

 

Prijzen bepalen en vragen valt niet mee!

Echt zo’n onderwerp waarover je niet uitgepraat raakt. Of het onderwerp dat wij vrouwen in gesprekken zoveel mogelijk vermijden, pas als laatste bespreken, wanneer er maar weinig tijd over is.. en dan nog voelt het ongemakkelijk.

 

Mannen stèllen gewoon, ze zijn dit gewend, zeggen nee. Vrouwen zijn draaikonten.. 

 

Tijd dus voor een broodnodige verandering van onze kijk op prijzen, lijkt me.

 

Ik krijg ook wel eens de vraag wat klanten er wel niet van ‘zouden kunnen denken’ als ze weer haar prijs verhoogt. Daar let sowieso niemand op, want iedereen is met zichzelf onderweg, he?! En mocht er tóch 1 vraag over komen dan is het aan jou of je dit überhaupt wil uitleggen èn doe je dat wel wees dan transparant. Omdat je te weinig vroeg of omdat je te weinig tijd in de agenda hebt en jouw tijd daardoor kostbaarder wordt. Wees dan op zo’n moment zo stellig als een man, he?! 

 

Mijn business coach vertelde mij van de week dat ze op de vloeeeeer lag van mijn prijzen. Vooral de VOXER BOX dag met Lies. 

Ze zei letterlijk: ‘Ze lenen jouw brein voor een dag, je bent hun side-kick, ze krijgen een dag lang toegang tot al jouw kennis, ervaring, ideeën.’


Zet je te laag in dan kan dat de suggestie wekken dat het niets kan zijn. Dat weet iedereen. Waarom doen we dat dan toch?!

 

Enfin, JIJ bepaalt dus. Het is jouw onderneming!

 

Ooit leerde ik in een training: ‘krijg jij de prijs gemakkelijk je strot uit, dan zit je goed. Onderzoek bij concullega’s wat gebruikelijk is en doe vooral wat goed voelt voor jou.’ Goed voelt..  zouden mannen dat ook doen?


Beroepsgroepen

Verkoop je bijvoorbeeld kleding dan is er een adviesprijs of een richtprijs. Daar kun je wel wat van afwijken, er is wel al een startprijs.

 

Maak jij kunst dan is het al een ander verhaal.. hoeveel tijd kost het om iets te maken. Verkoop je veel, heb je naam gemaakt, is er veel vraag naar?

 

Bij kennisondernemers is het ook vaak best vaag. De prijzen lopen zo uiteen. Er zijn business coaches die met gemak voor hun ‘High-end’ product prijzen tot 50.000 euro vragen. En ze gaan als zoete broodjes over de toonbank. 

 

Soms zie je helemaal geen prijzen. Kom ik op een website waar ik geen prijzen vind, dan ben ik weg, zonde want misschien was ik wel in de koopmood. Waarom staan er geen prijzen vraag ik me af?

 

Dus het gaat er om of het goed voelt?

Er zit meestal bij onszelf een belemmering op bij het bepalen van de juiste prijs. We maken onszelf vaak kleiner. ZONDE!

 

Het kan ook zijn dat te weinig vraagt, omdat je er zoveel plezier aan beleeft te delen. Of je bent starter en wil meer ervaring binnen harken. 

 

Soms heb je helemaal niet in de gaten wat je allemaal weet. Wat voor de één gesneden koek is èn dus geen moeite kost, geleidelijk aan als ‘gewoon’ gezien wordt, is voor een ander van onbetaalbare waarde. 

 

Een trainer vertelde mij dat je het kunt vergelijken met groter worden van kinderen. Zie je bijvoorbeeld een peuterneefje iedere dag, dan valt het groter groeien minder op dan wanneer je af en toe es op bezoek gaat. Dan valt de groei pas op. Zo is dat met jouw opgebouwde kennis ook. Be aware!

 

Als ik naar mijn handelen kijk.. 

Ik zie ondernemers vaak tobben. Voor iedere ambitieuze vrouwelijke ondernemer moet het simpel zijn om zichtbaar te worden en de juiste vibe uit te stralen in haar positionering. 

 

Het is mijn missie om zoveel mogelijk ambitieuze vrouwelijke ondernemers te begeleiden. Effe tussendoor helpen deed ik dan ook heel vaak en de scheidslijn was flinterdun. Tegenover betalende klanten vind ik dit niet terecht. Dat kun je niet met me oneens zijn.

Toch wil ik ook laten zien dat ik er ben, kán en wil helpen. 

Tegenwoordig vertel ik dat mijn kennis een bepaalde waarde vertegenwoordigd en dat wanneer ze mijn hulp wensen, ze dit of dat kunnen afnemen. En ik vertel erbij dat mijn klanten wèl voor deze dingen betalen. 

Ik vind het alsnog lastig, want je voelt je ook gevleid en ik geef ook in mijn content gratis weg. Maar dan heb ik de beslissing genomen wat ik deel. Daar zit de crux.

 

Ikzelf zal nooit iets voor niets vragen.

Ga ik naar een winkel en zie ik daar iets dan vraag ik ook niet of ik het gratis krijg. 

Bij kennisondernemers werkt het dat dus ook zo.

 

Onderhandelen over prijzen? Niet doen als het vaststaat op jouw website. 

 

Waarom mensen willen onderhandelen? Omdat ze ergens bang zijn dat ze te veel betalen. 

 

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat je niet ‘moet’ of mag onderhandelen. Ik doe het niet, ik ga er niet op aan. Wil iemand dat bij mij, dan volgt er een NEE. #sorrynotsorry.

 

Wat je zou kunnen doen wanneer je wel heeeeeel graag met diegene wil samenwerken, is geen korting geven, maar bijvoorbeeld 1 extra call aanbieden of een Voxer dag.

 

Maak voor jezelf duidelijk welke ondergrens aan iets vastzit. Het kan zijn dat je een klant krijgt die op alle fronten ideaal is, waarvan je weet dat zij/hij door jou geholpen zouden kunnen worden maar absoluut niet jouw gehele bedrag zou kunnen betalen.

Wees duidelijk dat dit slechts 1 maal is. En dat je met jezelf een afspraak hebt, dat je 1 x per jaar iemand helpt die het niet betalen. En dat dat diegene geworden is. Dan is het ook fijn om te geven.

 

Ken je mijn verhaal dan weet je dat ik zelf nog niet zo lang geleden in een andere situatie zat. Weet je hoe blij ik werd wanneer iemand mij iets aanbood? Aanvankelijk niet, dan voelde ik me awkward, later was ik heel dankbaar. Dankbaar om te mogen ontvangen.

 

Je leest het, dit is een onderwerp waar nog zo veel meer over te vertellen valt.


Mocht je aanvullingen hebben, vragen of wil je hierover in een Matchcall in gesprek met mij? 

Laat een reactie onder deze Blog na. Of stuur een DM in Instragram.

 

 

Lie(f)s

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.