INSTAGRAM TERMEN ALFABET

Instagram Termen Alfabet voorpagina 

 

Ik probeer in mijn teksten zo duidelijk mogelijk te zijn. Ook probeer ik Instagram termen te omzeilen; soms gebruik ik ze bewust met daarachter tussen haakjes de uitleg. Zo raak je er bekend mee, je wordt er immers mee overspoeld. 

Hoe vaak ik de mededeling niet kreeg, Lies, het duizelt me, al die termen!! Wil jij het me uitleggen? Tuurlijk doe ik dat. Graag zelfs.

En nu schrijf ik er hierover, want wellicht is het handiger om een Instagram Termen Alfabet te gebruiken. Je kunt ze maar beter eigen weten te maken. 

Termen die veel voorkomen uitgelegd in mijn favoriete Jip & Janneketaal. 

Kom jij woorden tegen die hier niet op staan? Laat hieronder een reactie achter. Dat zou super zijn; dan kan ik namelijk de term toevoegen aan het Instagram Termen Alfabet. 


A:

Algoritme is het systeem, dat ervoor zorgt dat je bepaalde posts wel voorbij ziet komen en sommige niet.

B:

Bio (Link in Bio) staat voor biografie. Die biografie vind je in het profiel van diegene, die dit noemt in de tekst bij de foto. Je klikt op de link om rechtstreeks naar de blog, website, webshop of het product doorgelinkt te worden. 

C:
Content 
dat zijn de posts, Stories, Reels maakt. Vaak tekst met een foto samen.

Call to Action is een gebiedende wijs vorm met instructies wat de volger kan doen.

D:

 

Delen (Share) gebruik de vlieger om de post naar iemand anders te sturen.

DM (Direct Mail)dat zijn de persoonlijke berichten die je in Instagram verstuurt of ontvangt. 

F:
Feed
 zijn de posts, ofwel de foto met een tekst die je plaatst op jouw eigen pagina. 

G:

Gids dat zijn bundels van posts, producten. Hierin plaats je bijv posts op onderwerp (zie mijn gidsen op mijn profiel).

H:

Hashtag is het # teken dat je voor een woord plaatst om gevonden te worden. Hashtag is een soort trechter. Alleen al op Instagram worden meer dan 90.000 posts geplaatst per dag! Met het gebruik van de juiste hashtags vind je jouw doelgroep en belangrijker nog, vindt jouw doelgroep jou. 

Hoogtepunten zijn de bolletjes op jouw profiel waar je Stories plaatst. Je kunt ze per onderwerp toevoegen aan jouw profiel (net boven jouw geplaatste posts/foto’s/feed). Zo blijven ze bestaan. De Stories blijven anders slechts 24 uur zichtbaar. 

I:

IGTV (ook wel Instagram TV) is een filmpje dat langer dan een minuut en maximaal 10 minuten duurt.

L:

Link in bio (biografie dus) vind je in het profiel van diegene, die dit noemt in de tekst bij de foto. Je klikt op de link om rechtstreeks naar de blog, website, webshop of het product doorgelinkt te worden. 

P:

Podcast is een verhaal wat je luistert via Spotify/iTunes van jouw favoriete spreker met bijvoorbeeld tips. 

Profiel dat is jouw eigen pagina met jouw foto en waarop je schrijft wat je doet.

 

R: 
Reels
 zijn korte filmpjes van 15 tot 30 seconden (a la TikTok) met muziek.
Recycle dat doe je door reeds geplaatste posts iets aan te passen of met een ander e foto te plaatsen. 

S:
Share 
(delen). Dat doe je met het vliegertje bij de post om de post naar iemand anders te sturen. 
Stories zijn de verhaaltjes die je bovenin ziet op jouw homepage (met huisje links onderaan). Deze verhaaltjes blijven slechts 24 uur zichtbaar en verdwijnen nadien. Je kunt ze overigens ook uitlichten (door op het hartje verstopt in een niet doorgetrokken cirkel onderaan jouw verhaal te drukken, zo kun je ze toevoegen aan hoogtepunten).
Storytelling dat zijn persoonlijke verhalen in jouw post, dat zorgt ervoor dat jouw doelgroep jou leert kennen. 

T:
Tags 
je tagt iemand door met een @… aan een post, verhaal of reel toe te voegen.

V:
Viral (viraal) 
dat zijn posts die ‘wereldwijd’ gezien worden.

 

Je kunt ook een versie downloaden, om te bewaren: Instagram Termen Alfabet

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *