REELS? GET REAL!

Bekijk hier 1 van mijn Reels

 

Wanneer je nieuw op Instagram onderneemt, heb je veel nieuwe dingen te ontdekken. Ik word er zelf heel enthousiast van en wil dan ook niets liever dan mijn kennis met jou delen. Over de Reels krijg ik best veel vragen. Tijd voor een nieuwe blog.

Al eens een Reel gepost? Of vraag je je af of het zin heeft als ondernemer om je daar in te verdiepen? Ik heb dat wel gedaan en hieronder leg ik je uit wat Reels zijn en wat ze doen. Ook vertel ik je waar je rekening mee ‘moet’ houden om ze zelf te maken. Ga je mee?

Ik vertelde het je al eerder, Instagram wilde de markt domineren en daarom zijn ze met Reels de strijd aangegaan met het populaire TikTok, dat voornamelijk door kinderen gebruikt wordt, althans ik ken geen volwassenen, en zeker niet in mijn leeftijdscategorie die dit ooit postte.
Deze tool is op Instagram daarom vorig jaar met veel bombarie geintroduceerd.
En dat niet alleen, als gebruiker kun je NU nog met Reels op extra veel zichtbaarheid rekenen.
Ik zie dat duidelijk zelf terug in mijn statistieken. Instagram beloont het gebruik van Reels.
En dat is mooi meegenomen, toch?! Het algoritme werkt voor je, dus Instagram laat Reels bij extra veel volgers voorbij komen.
Daarom is het een kans via Reels je bedrijf mee te laten liften op de helaas waarschijnlijk tijdelijke extra aandacht. GO FOR IT!

Wat zijn Reels eigenlijk?

• Korte video’s van 3-30 seconden
• De video maak je binnen Instagram Reel of je gebruikt een bestaande video (mijn voorkeur)
• Het bestaat uit 1 of meerdere video opnames die je aan elkaar plakt
• Een Reel wordt in jouw profiel getoond (2e iccoontje van links boven de fotopagina)
• Wil je halverwege een tekst toevoegen, dan kan dat net als op jouw Stories
• Je kunt er ook iemand in taggen, een tekst en hashtags plaatsen
• Je kunt er voor kiezen om een Reel ook op jouw feed (pagina met jouw posts) te plaatsen, dat zou ik altijd doen. Vind je het niet mooi? Volgers kijken er maar wat graag naar. Het geeft natuurlijk meer weer dan platte foto posts. En de volger wil jou leren kennen! Ik hoorde laatst een goeroe zeggen, mooi is saai. En je wil opvallen bij de volgers, er zijn immers genoeg aanbieders!

Waar vind je Reels?

Eigenlijk kom je Reels overal tegen. Als je een video tegenkomt met een video symbool dan is het een Reel.
• In de tijdlijn wordt het als een gewone video getoond met linksonder het Reel symbool en de melding ‘Reels bekijken’. Als je daar op klikt dan zie je de Reel in je volledige scherm.
• Als je omhoog swipet kom je andere Reels tegen.
• Wil je willekeurige Reels zien, gebruik dan de loep om bij ‘zoeken’ te komen. Je ziet dan tussen de foto’s/content van anderen een grote bewegende video.

Probeer of het voor jouw product/bedrijf/dienst ook werkt.
Kijk dan ook eerst of je volgers het waarderen. En of je er zelf ook vrolijk van wordt. Plezier in het maken en posten blijft natuurlijk wel voorop staan. Instagram beloont 4 tot 7 Reels in de week wel, so you know. 

LET OP: een Reel is net als Stories beeldvullend. Dus wanneer je ‘m op jouw feed plaatst, krijg je het formaat van de Instagram foto (vierkant) en zie je de boven- en onderkant niet. Houd daar rekening mee wanneer je tekst toevoegt. 

En bedenk om de Reel te laten knallen op Instagram, dat de Reel:
-aanhaakt bij bijv het jaargetijde, feestdagen, maak korte beelden achter elkaar.
-korte kleine stukjes film zijn, niet te langdradig dus.
-nuttig dus tips of herkenbaarheid is belangrijk om de kijker niet weg te laten swipen. 

De allergrootste tip die ik je kan geven: probeer alles uit, er volgen nog genoeg handelingen voordat je het daadwerkelijk post. Wees dan ook niet bang dat je iets plaatst wat je uitprobeert. Oja, en heb je het uiteindelijk toch gepost en wilde je het niet. Je kunt altijd bij de drie stipjes voor verwijderen kiezen.

Heb je een Reel gepost dan zie je deze terug op je profielpagina. Bovenaan je tijdlijn staat net boven jouw geposte foto’s een video icoon, het Reel symbool. Door er op te tikken zie je je geplaatste Reels. Per Reel zie je onderaan het aantal kijkers, het aantal likes en comments tref je ook daar.

Je vindt er ook de drie puntjes, door daar op te tikken zie je een aantal mogelijkheden als Verwijderen, Opslaan naar filmrol en meer. Ik zou zeggen laat ‘m staan, wanneer er een nieuwe Reel toegevoegd is, gaan de aantallen van de andere Reels vaak mee omhoog, doordat de kijker nieuwsgierig wordt, wat je nog meer geplaatst hebt. 

Zet ‘m op!


Lie(f)s

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *